zaterdag 16 augustus 2014

Schooltips van Tante Sanne (aka RoyalBeautyFairy)

Voor velen begint maandag het 'gewone' leven weer. Dat betekent: vroeg opstaan (mweeehhhh), zware tassen dragen, huiswerk maken, leren, poging doen tot geconcentreerd zijn in de les en elke dag je vriendinnen om je heen hebben. Ik ga volgend jaar naar 4HAVO en ik heb zo hier en daar gehoord dat het best pittig is.
 

De genen onder ons die en beetje kunnen rekenen waren er vast al achter dat ik al drie jaar middelbare school achter de rug heb. Dat betekent dat ik wel aardig wat do's en dont's ontdekt heb die ik vandaag met jullie ga delen.
 
Do's
 
1. Begin direct met leren. Dit is echt dé gouden tip die je leven gaat redden. Je gaat jezelf ontzettend dankbaar zijn als je direct in het begin van het jaar al diehard gaat blokken voor toetsen. Zo sta je er direct goed voor en hoef je niet in de laatste maanden die 5 onvoldoendes (like me) op te halen. Dat scheelt je een hoop stress aan het einde van het jaar. Afgelopen schooljaar had ik ook het geniale idee om bovenstaand advies op te volgen. Ik heb het niet gedaan, kreeg er spijt van en ga het dit jaar dus wél opvolgen.
 
Ik heb mezelf al beloofd dat als al mijn cijfers op mijn eerste rapport voldoende zijn, dat ik dan een mooie lipstick uit mag zoeken van Catrice. Die zijn vrij prijzig voor een meisje met een krantenwijk inkomen. Motiveer jezelf dus door een beloning aan jezelf te geven als je een bepaald doel gehaald hebt. In mijn geval is dat dus een onvoldoende loos, eerste rapport. Ik hou jullie nog op de hoogte of mij dit gelukt is!
 
2. Hou je huiswerk bij. Dit klinkt voor sommigen heel logisch, maar voor anderen totaal niet. Ik heb altijd mijn huiswerk gemaakt, waardoor ik door middel van oefeningen de stof een beetje beter begreep en ermee leerde werken. Hierdoor haalde ik soms aanzienlijk hogere cijfers dan klasgenoten.
 
3. Leer ook voor toetsen. Ook hiervoor geldt weer: voor sommigen klinkt dit heel logisch, voor anderen totaal niet. Ik heb voor elke toets wel geleerd en haalde hogere cijfers dan de personen die af gingen kijken. Nog een ander voorbeeld: voor vakken als Engels en Frans heb ik altijd geleerd. Hierdoor spreek ik na drie jaar Frans gehad te hebben een aardig woordje Frans. Ook spreek ik zo goed als vloeiend Engels. Klasgenoten van mij die altijd afkijken kunnen haast geen Engels heb ik gemerkt. Leren is wel degelijk ergens goed voor!
 
4. Wees een goede leerling. En dan bedoel ik dat je vaak oplet en altijd je huiswerk af hebt. Een docent heeft namelijk gauw genoeg door of iemand betrouwbaar is of niet. In de eerste en tweede klas was ik altijd een vrij braaf meisje. Docenten hadden dus al een bepaald beeld van mij. In sommige gevallen kun je hier misbruik van maken. Wat een slechte 'do' is dit eigenlijk, haha!
 
 
Dont's
 
Eigenlijk alle tegenovergestelde dingen van de hierboven genoemde punten zijn dont's. Dus:
 
1. Niet op tijd beginnen met leren.
2. Nooit je huiswerk maken.
3. Niet leren voor toetsen en hopen dat je buurman wel geleerd heeft.
4. Een slechte leerling zijn.
 
Maar ook de volgende dingen zijn dont's:
 
5. De bitch in de klas uithangen. Je krijgt uiteindelijk meer mensen (en docenten!) tegen je dan je lief hebt.
 
6. Nooit je eigen pen, potlood, gum, schrift of rekenmachine bij je hebben. Op een gegeven moment gaat het mensen irriteren dat je nooit je spullen voor elkaar hebt. Zorg er dus voor dat je zelf goed voorbereid bent!

 
Nou, dat was het wel zo'n beetje! Als jullie nog meer tips hebben: laat ze achter in de comments. Ik hou ervan om mijn schoolleven een beetje makkelijker te maken en iedereen heeft zo zijn eigen tips en ideeën.


En onthoud: het schooljaar is voorbij voordat je het weet. Vergeet dus ook niet te genieten, want ja, óók op school kun je genieten. Al is het altijd fijn als het weer vakantie is :)
 
 
Have a nice day!
 
 
xx Sanne
 
ps. Wel écht op tijd beginnen met leren hè!


2 opmerkingen: