woensdag 6 augustus 2014

Hoe mijn vakantie was

Hey,
 
 
zoals je laatst al kon lezen was ik twee weken op vakantie. Naar Frankrijk! De afgelopen twee jaar zaten wij vrij zuidelijk (Ardèche), dit jaar een stuk noordelijker. Ongeveer halverwege Frankrijk in de Jura.

 
Onze camping was echt heel mooi. Hij lag aan een rivier en onze plek was daar pal aan! 's Ochtends als je wakker was ging je lekker onder de luifel zitten met uitzicht op de rivier. Heerlijk! En dan lekker een boek (The Fault In Our Stars!) of een magazine lezen met op de achtergrond het geluid van een kabbelende rivier. Dat mis ik wel.
 
We hebben eigenlijk niet heel erg veel ondernomen deze vakantie. Vroeger gingen we bijna iedere dag wel op pad. Nu vinden ik en mijn broertje het juist leuk om lekker op de camping te blijven. Beetje in het zwembad zwemmen of in de rivier. Of natuurlijk gewoon leuke dingen doen met vakantievrienden.
 
Wat we wel gedaan hebben is het volgende:
 
 
Le Tour de France
 
Le Tour de France kwam vrij dicht langs onze camping. Wij zijn daar 's ochtends heen gegaan, omdat we de auto anders niet kwijt konden. Toen hebben we een uur gewacht totdat de karavaan kwam. Dat is een soort optocht waarbij er allemaal auto's langsrijden die dan gratis dingen naar het publiek gooien. Denk aan dingen als sleutelhangers, petjes, samples, zakjes ranja, voedsel etc.  Heel leuk! Alleen moesten we daarna nog 2 uur wachten totdat de daadwerkelijke wielrenners kwamen. Toen ze er eenmaal waren, waren ze met 1 minuut allemaal alweer weg. Toch was het leuk om een keer meegemaakt te hebben.
 
 
Kanoën
 
Ik zat met mijn moeder in een kano. Bij het een na laatste vervalletje viel de boot om. Dit kwam omdat we (expres) pal op een grote rots afvoeren. Stiekem vond ik het best leuk om om te vallen. Minder leuk was dat ik onder de kano terecht kwam. Gelukkig wist ik er na een paar seconden onderuit te komen. Op het moment dat ik onder de kano kwam was ik wel even bang. Je hebt namelijk een zwemvest aan waarmee je niet onder water kan. Het kan dus vrij lastig zijn om onder de kano uit te komen. Mij ging dit heel gemakkelijk af.

We moesten ook een helm op, wat ik grote onzin vond. Totdat we dus omvielen en de boot op m'n hoofd kwam. Dat deed verder geen pijn, dankzij de helm!
 
 
Waterval bezocht
 
Wij hebben op één van onze laatste dagen de watervallen van Hérisonn bezocht. Dat zijn een stuk of 7 watervallen waar je langs loopt. Het was 3 uur omhoog, inclusief stops. En 2 uur naar beneden. Je kan je voorstellen dat ik nogal doodop was na afloop. Wel was het ontzettend mooi. Een jaar of 6 geleden waren wij er ook al eens geweest. Daar herinner ik me vrij weinig van.
 
 
 
 
Achter twee watervallen kon je langs lopen. Dit heb ik samen met mijn vader gedaan. Wat was dat vet om te doen! Je staat pal achter de waterval, als kijk je er doorheen kijkt, zie je alles op een vet leuke manier. Wel werd je helemaal nat, omdat het water nogal spetterde. Vrij logisch bij een waterval, haha!


 
 
Naar een dorpje geweest
 
Zelf wilde ik heel graag naar een dorpje. Deels om te shoppen en deels om gewoon te kijken hoe het er daar uit ziet. We gingen naar Dole, echt een super fotogeniek stadje. Overal grachten en roze bloemen. Ik heb me helemaal kapot geschoten aan foto's! We hadden gelukkig mooi weer op die dag. Dat maakt de foto's extra mooi. (Zet je schrap voor heel veel foto's!)
 













 
 
Ondergrondse bezigheden
 
Mijn ouders vinden grotten heel leuk om te bezoeken. Elk jaar doen we dat dan ook wel. Zelf vind ik het ook best leuk, maar het lijkt allemaal zo op elkaar. Dit jaar gingen we naar Grottes d'Osselle. Op de wanden in de grot stonden soms namen van mensen die daar in 1862 geweest waren. Dat is super lang geleden! Als je zulk soort dingen waar dan ook ziet staan, vind ik dat altijd wel bijzonder. Jij loopt dan op een plek waar iemand járen geleden ook gelopen heeft.
 


Sommige stalagmieten en stalactieten waren oranjeachtig van kleur. Heel bijzonder, want zelf had ik dat nog nooit eerder gezien. Helaas heb ik dat niet goed op de foto kunnen krijgen. Sowieso zijn alle foto's die ik in de grot gemaakt heb mislukt. Ze zijn of bewogen of te donker. Toch wilde ik er graag een paar met jullie delen.



 
Bowlen
 
Met de vriendengroep die ik op vakantie gemaakt had zijn we nog wezen bowlen in een dorpje dichtbij de camping. Het was super leuk! Alleen na een half uurtje hadden we de eerste ronde er alweer op zitten. En de eigenaar sprak geen Engels, dus hij begreep het niet toen we vroegen of we nog een keer mochten, zonder extra te betalen. Dus dat we niet ineens bij hoefden te betalen ofzo. Ik spreek zelf aardig Frans, maar niet zó goed dat ik hem dit kon vragen. We zijn dus maar gewoon weggegaan, om eventuele plotselinge extra kosten te voorkomen.
 
 
De ouders die ons gebracht hadden hebben we over weten te halen om bij de MC Donalds wat te gaan eten. Het was namelijk al 17:00. We hebben allemaal lekker een ijsje, kipnuggets of patat gegeten. En hoe kinderlijk als ik af en toe kan zijn, ben ik ook nog in het kubus speelhuis geweest wat elke MC heeft. Het was echt gezellig!
 
 
Rivier
 
Ook ben ik verschillende keren van de rivier af geweest op mijn luchtbedje. Er waren twee vervalletjes en dat was super leuk! Je moest wel uitkijken dat je niet recht op een rots af ging, want je had slechts een luchtbedje of band. Met een kano had het wel gekund.

 
Het was ook best grappig, want je zag soms mensen de rivier af gaan die dat via een organisatie deden. Ze hadden allemaal een wetsuit aan, helm op en zwemvest aan. Komen wij aanzetten met waterschoentjes en een luchtbedje. Oepss.... Maar al die extra dingen die de mensen die het vanuit een organisatie deden hadden waren eigenlijk helemaal niet nodig. Zo'n wilde stroming was er nou ook weer niet.

Ook zag je elke ochtend om 10:00 uur al mensen in kano's voorbij varen. Zo enthousiast als ik was op dat tijdstip ging ik zwaaien naar die mensen en 'hello', 'bonjour' en 'hi' roepen. Zo leuk dat het gros van de mensen ook daadwerkelijk terug zwaaide! Het uitzicht wat je op de foto's ziet is tevens het uitzicht wat wij vanaf onze plek hadden. So pretty!



's Avonds was er vaak muziek in het restaurant waar ook een dansvloer was. Daar heb ik elke avond lekker gedanst op liedjes als de Macarena en Kabouterdans (ja, serieus!) en natuurlijk ook normalere liedjes. Het was ontzettend leuk om met iedereen helemaal los te gaan.

 
Zoals je wel kunt lezen heb ik echt een super leuke vakantie gehad! Ik heb echt een hele hoop nieuwe mensen leren kennen. Sommige wonen zelfs bij mij in de buurt wat echt ideaal is! Zo'n leuke vakantie als deze heb ik al jaren niet meer gehad. Natuurlijk had ik het steeds wel naar m'n zin, maar dit jaar had ik het héél erg naar m'n zin!
 
 
Hoe was jullie vakantie?
Laat het achter in de comments!
 
 
Have a nice summerday!
 
xx Sanne

4 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk om te zien & lezen dat je zo een fijne vakantie hebt gehad. Heel fijn verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig om te zien en te lezen. De foto's zijn ook heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super bedankt Sylvana! Je maakte me aan het lachen :)

      xx

      Verwijderen