woensdag 23 april 2014

Lekkere (en gezonde) ontbijt ideetjes #1

Hey,
 
vandaag wil ik een nieuwe (en tevens mijn eerste) reeks thema artikelen starten! De laatste tijd is healthy food helemaal hip. Zo ook in ontbijtjes. Er zijn steeds meer 'superfoods' (chiazaad, hennepzaad etc.) te koop in winkels als Kruidvat en Action. Zo is het voor ons, de consumenten,  makkelijk om eraan te komen. Voorheen was het namelijk alleen in duurdere winkels en toko's te krijgen. En die heeft niet iedereen om de hoek zitten.
 

Wat ga ik in deze reeks artikelen nou eigenlijk doen? Heel simpel. Zo nu en dan plaats ik een artikel online met minimaal twee ontbijt ideetjes. Zo kun je zelf lekker variëren in de ochtend. Ik heb er al twee voor je!


Havermout is de laatste tijd steeds populairder. Op internet zijn talloze variaties te vinden over wat je er wel niet allemaal doorheen kunt gooien. Het ligt natuurlijk ook aan wat je in je keukenkastje hebt staan. Je kunt er rozijntjes, verschillende soorten noten, zaden en kleine stukjes fruit door mengen. Zo is je ontbijt net wat rijker en vullender dan alleen havermout. Ik raad het heel erg af om er suiker door te doen. Helemaal voor de mensen die nooit havermout aten en dat binnenkort wel voor het eerst gaan doen. Je went jezelf dan een ongezonde en onnodige gewoonte aan. Als je je havermout wat zoeter wilt hebben, doe er dan wat Stevia (een natuurlijke en niet schadelijke zoetstof) doorheen of bijvoorbeeld rozijntjes. Zo maak je het op een gezondere manier zoeter.




 
 
Een andere favoriet van mij zijn smoothies. Ook hier zijn talloze variaties op te verzinnen. De basis kan heel simpel zijn. Ikzelf doe meestal 2-3 stuks fruit in een bak en maak dat fijn met een staafmixer. Wij hebben namelijk geen blender. Als je die wel hebt kun je die natuurlijk gebruiken. Om het geheel wat drinkbaarder te maken kun je er wat sinaasappelsap, water of iets anders vloeibaars doorheen doen. Op deze manier heb je een heel gezond ontbijt en kom je direct aan je 2 stuks fruit per dag! Om het geheel wat vullender te maken kun je er een handje havermout doorheen doen. Zo heb je ook direct wat vezels en je proeft de havermout haast niet door al het fruit.






 
Zo, dit waren mijn eerste twee ideetjes alweer! Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad en ga je het zelf ook proberen. Laat het achter in de comments als je nog meer ideeën hebt of opmerkingen.
 
Have a nice day!
 
xxx Sanne

bron foto's

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen